سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا چاپگر من خطوط سیاه افقی را چاپ می کند؟


چاپگرها، مانند همه دستگاه‌ها، در طول زمان و با استفاده زیاد دچار مشکل می‌شوند. چاپ خطوط افقی مشکی هنگام چاپ یکی از رایج ترین مشکلاتی است که اکثر افراد با آن مواجه می شوند. این خطوط چشم را اذیت می کند و ظاهر چاپ را کاملاً خراب می کند.

دلایل چاپ خطوط سیاه افقی در چاپگر

این مشکل دلایل مختلفی دارد. گاهی اوقات مشکلات سخت افزاری باعث ایجاد خطوط افقی سیاه روی صفحه می شود. در این مقاله دلایل چاپ خطوط مشکی افقی را بیان می کنیم و راه حل هایی برای رفع آنها ارائه می دهیم. البته در برخی موارد چاپگر مشکلی ندارد و تنها دلیل ایجاد این خطوط به دلیل استفاده روزانه بیش از ظرفیت مجاز دستگاه است. در هر صورت لازم است قبل از هر چیز علت این مشکل مشخص شود و سپس اصلاح شود.

شیشه پرینتر کثیف

یکی از دلایل ایجاد خطوط افقی هنگام چاپ، کثیف شدن شیشه چاپگر است. این مشکل به تنهایی می تواند باعث چاپ خطوط سیاه افقی یا نقاط دیگر بر روی چاپگر شود.

برای رفع این مشکل، شیشه چاپ را با پارچه مرطوب تمیز کنید. برای این منظور هرگز از الکل، صابون، آمونیاک و ... استفاده نکنید.

استفاده از کاغذ نامناسب برای چاپ

برخی از انواع کاغذ با پرینتر لیزری سازگار نیستند. بنابراین ممکن است جوهر به خوبی روی آنها چاپ نشود. حتی استفاده از انواع مختلف کاغذ به طور همزمان می تواند یکی از دلایل چاپ خطوط مستقیم مشکی باشد. علاوه بر انتخاب کتاب مناسب، نکات دیگری نیز باید در نظر گرفته شود.

چندین نوع کاغذ یا کاغذ با اندازه های مختلف را در سینی چاپگر قرار ندهید.

باید سینی کاغذ را یکبار تمیز کنید تا تکه های کوچک کاغذ جدا نشوند و در چاپگر گیر نکنند.

اگر نمی دانید چاپگر شما از چه کاغذهایی پشتیبانی می کند، از یک متخصص بپرسید یا دفترچه راهنمای آن را بخوانید.

گرفتگی هد چاپگر

این مشکل اغلب در چاپگرهای جوهرافشان دیده می شود. زیرا هد چاپ فقط در چاپگرهای جوهرافشان یافت می شود. برای رفع گیر کردن، باید هد چاپ را تمیز کنید. راه حل های تمیز کردن هد چاپ در بازار موجود است. اما اگر هنوز این کار را نکرده اید، بهتر است از متخصصان کمک بگیرید. کارشناسان همچنین باید بررسی کنند که آیا گرفتگی هد چاپ باعث چاپ خطوط سیاه افقی می شود یا خیر.

مشکلات کارتریج چاپ

کارتریج یکی از مهمترین قطعاتی است که نقش مهمی در فرآیند چاپ دارد. برخی از مشکلات کارتریج می تواند باعث چاپ خطوط سیاه افقی روی صفحه شود. در زیر به این عیوب اشاره کرده ایم. به طور کلی، این مشکلات باید در طول تعمیر حرفه ای چاپگر و شارژ کارتریج حل شود.

کارتریج چاپگر

اصلی ترین و مهم ترین دلیل چاپ خطوط افقی مشکی روی کاغذ، آسیب دیدن کارتریج دستگاه است. داخل کارتریج یک تیغه فلزی نازک به نام دکتر بلید وجود دارد. این تیغه ضخامت و اندازه پودر یا تونر در درام کارتریج را تنظیم می کند. دکتر بلید همچنین شارژ تونر را آغشته می کند. وجود بار الکتریکی در تونر باعث می شود که در درام باقی بماند.

هر گونه آسیبی که به دکتر بلید وارد شود خطوط مشکی افقی روی آن چاپ می شود. برای تعویض این قطعه مشکل برطرف می شود. البته باید توجه داشته باشید که قطعه جدید اورجینال و مناسب چاپگر شما می باشد. برای تعویض داکتر بلید تقلبی و بی کیفیت، نه تنها مشکل حل نمی شود، بلکه ممکن است مشکلات جدیدی در سایر قسمت های چاپگر ایجاد شود.

خرابی کارتریج درام

درام قطعه استوانه ای کوچک آبی در چاپگر لیزری است که بین چاپگر و کارتریج ارتباط برقرار می کند. تونر پودر فشرده مخصوص چاپ بر روی پرینترهای لیزری. اگر خطوط افقی مشکی چاپ شده روی کاغذ دارای فاصله زمانی منظمی باشند و در 5 خط از بالا تا پایین صفحه چاپ شوند، می توان با اطمینان کامل گفت که مشکل اصلی در قسمت درام کارتریج است. کارتریج درام قابل تعمیر نیست و در صورت آسیب دیدن باید با کارتریج جدید تعویض شود.

استفاده از کاغذ استاندارد و عدم استفاده از کاغذ اضافی در چاپگر باعث افزایش طول عمر درام می شود.

آسیب مغناطیسی به کارتریج چاپگر

اگر چاپ خطوط افقی مشکی روی کاغذ بین 6 تا 9 بار و از بالا به پایین صفحه کاغذ در فواصل زمانی معین تکرار شود، ناشی از خرابی آهنربا است.

نقش مهمی در چاپگر آوافرهنگ، غلتک مغناطیسی است. این قطعه نیز مانند درام فقط در پرینترهای لیزری استفاده می شود. آهنربا مغناطیسی است و دارای دو قطب مثبت و منفی است. جعبه حاوی یک مخزن تونر زباله و یک مخزن اصلی است. آهنربا در سمت اصلی قرار دارد. با چرخش، آهنربا تونر را از مخزن اصلی می کشد و آن را به کارتریج درام هدایت می کند. اگر چاپگر مغناطیسی دارای مشکلات زیر باشد، باید آن را تعویض کنید.

کثیفی در بالای آهنربا

خواص مغناطیسی کم

آسیب میله های مغناطیسی

خرابی لوله فوم کارتریج چاپگر

قطعه ای که فقط در چاپگرهای لیزری مانند فوم رول، دکتر بلید، آهنربا و درام استفاده می شود. از نمد و لاستیک ساخته شده است. به ندرت پیش می آید که رول فوم بشکند. اما خرابی این قطعه تاثیر منفی بر کیفیت چاپ خواهد داشت. این یکی از دلایلی است که چاپگر خطوط افقی سیاه را چاپ می کند.

فوم نورد هرگونه زباله باقی مانده روی درام را تمیز می کند. هر بار که فوم رول چرخانده می شود، چاپ روی کاغذ چاپ می شود. اگر فوم غلتک آسیب دیده تعویض نشود، کاغذ پس از چاپ سیاه می شود. یکی دیگر از علائم آسیب نورد فوم تکرار کلمات و چاپ محو شده است. تعمیر این مشکل و تعویض فوم رولر باید توسط تکنسین تعمیر چاپگر انجام شود.