سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای مرد تنبل برای سد لفور

جنگل های سرسبز و مناطق ییلاقی از جاهای دیدنی رامسر هستند که آن را به یکی از زیباتری شهر های شمالی ایران تبدیل کرده اند. جزیره سرگردان در نزدیکی دریاچه نمک نیز یکی دیگر از جاذبههای این منطقه است. در طول سالیان اخیر با استقبال گردشگران از این منطقه اقامتگاههای بومگردی نیز در این روستا دایر شدهاند.در پارک جنگلی امام رضا (ع) کلبهها و سوئیتهای جنگلی وجود دارند که قیمت آنها مناسب است. مسیر خاکی به روستای درازنو از این دوراهی بسیار کوتاه است؛ اما عبور از جاده سنگلاخی جهان نما بیش از یک ساعت طول میکشد.فاصله تهران تا روستای درازنو بسته به انتخاب مسیر از جادههای فیروزکوه یا سمنان بین 400 تا 440 کیلومتر متغیر است. اگر تجهیزات کافی و مناسب دارید، برای جنگل نوردی و اتراق در دل طبیعت بکر برنامهریزی کنید.دشتهای اطراف روستای درازنو نیز بسیار سرسبز و تماشایی هستند و در برخی ساعتهای روز پدیده اقیانوس ابر در آنها رخ میدهد. یکی از لذت بخش ترین تفریحاتی که می توانید در جنگل ناهارخوران تجربه کنید، پیاده روی و پیک نیک در میان طبیعت سرسبز آن است که حس طراوت و تازگی را در شما پدید می آورد. هر کدام از این آبشارها در میان طبیعتی زیبا و سرسبز با پوشش گیاهی متنوع جریان یافته اند که بر زیبایی آن ها افزوده و منظره ای بی نظیر را پدید آورده اند. آب رودخانه و آبشار کبودوال که در محل تفرجگاه عمومی علیآبادکتول جریان دارد، قابلیت شرب داشته و در مسیر آن نیز سکوها و چادرهای انفرادی و گروهی برای استفاده گردشگران ایجاد شده است.

این روستا که از مناطق ییلاقی معروف و محبوب شهرستان رودسر به حساب میآید، با بافت سنتی و طبیعت زیبا و جنگلی بههمراه آبشار، رودخانه، غار و چشمه آب معدنی، پذیرای گردشگران بسیاری است.مناظر زیبا و آبوهوای خنک و کوهستانی سجیران، بسیاری از افراد را ترغیب میکند تا برای سفر به این منطقه بهویژه در فصلهای بهار و تابستان، کوله بار خود را جمع کنند. این جاده از جاده فیروزکوه، ساری، نکا، بهشهر و کردکوی میگذرد تا به روستای درازنو برسد. اگر قصد کمپ در طبیعت دارید، تمام وسایل مورد نیاز مانند چادر مسافرتی و ابزار لازم را همراه خود ببرید.علاقهمندان به ورزشهای مختلف مانند پاراگلایدر، کوهنوردی، جنگلنوردی و اسکی در سفر به روستای درازنو باید ابزار ورزشی لازم را همراه داشته باشند. هرگونه آسیب به محیط طبیعی این روستا و مناطق اطراف آن، ضررهای غیر قابل جبرانی بههمراه دارد.- در محیط روستای درازنو هیچ زبالهای نریزید و زبالههای خود را پس از جمع آوری در زمان بازگشت از روستا خارج کنید.- با حیوانات مهربان باشید و به حریم آنها در مناطق حفاظت شده وارد نشوید.- پیش از سفر به روستای درازنو وضعیت آب و هوای این منطقه را استعلام کنید.- با خرید از فروشگاه محلی این روستا به چرخه اقتصادی این منطقه کمک خواهید کرد.- برای گشت و گذار در عمق جنگل و صعود به نقاط مرتفع کوهستانی بهصورت گروهی راهی شوید.- برای اتراق در طبیعت نقاط امن و بسته را بهجای مناطق باز انتخاب کنید.- در جنگل آتش روشن نکنید و در صورت نیاز از مکانهایی استفاده کنید که پیش از شما آتش روشن کردهاند.- با توجه به اقلیم روستای درازنو، در هر فصلی یک لباس گرم اضافه همراه ببرید.- اگر زمستان به روستای درازنو سفر میکنید؛ ایمنی کامل را رعایت کنید و پیش از سفر از سلامت کامل وسیله نقلیه خود مطمئن شوید.

برای بازدید از این منطقه و اتراق در نقاط بکر آن نیاز به راهنمای مناسب و ابزار و تجهیزات کافی دارید. ارتفاع آبشار شادان به حدود 40 متر میرسد و تا چند سال پیش ناشناخته بود تا زمانی که گروهی از کوهنوردان در مسیر صعود به قله به منظره زیبای این آبشار رسیدند.برای بازدید از آبشار شادان به آمادگی بدنی مناسب و ابزار کوهنوردی دارید. روستای درازنو از زیباترین مناطق شمالی کشور ما است و علاقهمندان به طبیعت گردی و کوهنوردی در کوهستانهای بکر لذت بسیاری از این منطقه میبرند. پارک ملل از دیگر جاهای دیدنی ساری است که وسعت فوقالعاده و جاذبههای درون آن، تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خودش جذب کرده است. شهر سرسبز و باستانی شفت آثار مذهبی، تاریخی و طبیعی بسیاری دارد که سبب شده است هر ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران داخی و خارجی باشد. آب پس از سقوط در حوضچه ای می ریزد که توسط همین دیواره ها احاطه شده و همچون دنیایی متفاوت به نظر میرسد.آبشار ویسادار، از جمله شگفتی های طبیعت ایران زمین بوده و تعداد زیادی از عاشقان طبیعت گردی شمال کشور را به سمت خود جذب میکند. جنگل لوه را بیشک میتوان جزء یکی از زیباترین جنگلهای تمام ایران دانست. این جنگل درون منطقهای کوهستانی و جنگلی قرار دارد و از این نظر بسیار دیدنی شده است. هر ساله از فصل بهار تا اوایل پاییز توریست و مسافران زیادی به ای منطقه سفر می کنند و ایامی را در این روستا سپری می کنند. در طول سال مسافران زیادی برای گذراندن تعطیلات و گشتوگذار در طبیعت زیبای شمال ایران به ییلاقهای این استان سفر میکنند.ییلاق های مازندران در طول تابستان شلوغترین فصل گردشگری خود را سپری میکنند و از زیباترین جاهای دیدنی مازندران به شمار میروند. بعضی از ماشینها توانایی رانندگی در جاده پرپیچوخم سوباتان را ندارند.

برای اینکه دیدتان در مه مخدوش نشود و بتوانید راحتتر رانندگی کنید، چراغ مهشکن را از یاد نبرید. اگر لوکیشن این آبشار را نگاه کنید، می بینید که آبشار دودوزن حدودا 24 کیلومتر با شهری به نام شفت در استان گیلان فاصله دارد. دهکده آرامش در کنار سد سلیمان واقع شده و از سال 1379 با داشتن امکانات مناسب از گردشگران پذیرایی می کند. اگر ساکن ورامین یا جنوب تهران هستید میتوانید مسیر عبوری از استان سمنان بهسمت دامغان را انتخاب کنید. فراموش نکنید که به هیچ عنوان در منطقه زباله نریزید و اگر میتوانید زبالههای موجود را نیز به سلط زباله انتقال دهید تا بتوانید از طبیعت زیبا و تمیز لذت ببرید. از قبل ظروفی مانند دَبّه همراهتان باشد تا اگر در راه به ماست و دوغ و کره ی محلی رسیدید و چشمتان آن را گرفت ظرفتان آماده باشد. اگر سابقه کوهنوردی دارید در حدود یک ساعت مسیر تا این آبشار پیش روی شما قرار دارد؛ در غیر این صورت از صعود بهسمت آبشار شادان صرفنظر کنید. جنگل دالخانی یا دالیخانی علاوه بر اینکه مکان بکری برای پیادهروی و کمپ زدن است، با ارتفاع 800 متر جنگلی نیمه مرتفع به شمار میرود و برای علاقهمندان به کوهنوردی در جنگل گزینه بسیار خوبی محسوب میشود.

از سال 1350 هجری شمسی قرار بود، مسیر تردد جادهای از دل جنگل گلستان به محل دیگری انتقال یابد که هنوز میسر نشده است. دریاچه ای در قلب یک جنگل انبوه، که به طرز شگفت آوری بر اثر وقوع زلزله ای در سال 1318 هجری شمسی به وجود آمده است. ارتفاع این جنگل بیش از 3000 متر از سطح دریا است و چشماندازی زیبا از کردکوی، گرگان و بندر ترکمن دارد. ساسانیان دیوار تاریخی تمیشه را در اواخر قرون پنج و 6 میلادی ساختند و بسیاری از محققان این دیوار را ادامه دیوار گرگان میدانند. شهر تمیشه از شهرهای باستانی ایران در زمان ساسانیان بود که امروزه تنها خرابههایی از آن در نزدیکی روستای «سر کلاته» از توابع کردکوی باقی مانده است.شهر تمیشه در روزگار کهن شرقیترین شهر طبرستان بود و دیوار تمیشه مرزی میان طبرستان و گرگان به شمار میرفت. قدمت تاریخی این بنا به دوره حکومت ساسانیان میرسد. بعضی منابع نیز قدمت آن را به قرن 6 و 8 هجری قمری می رسانند. قدمت این بنا به قرن پنجم هجری قمری میرسد. تخمین زده میشود که قدمت این قلعه به دوران ماقبل اسلام بازگردد. آنها با در اختیار گرفتن قلعه الموت به راه ابریشم مسلط شده و با تسخیر قلعه مارکوه بر منطقه گیلان حاکم شدند. اگر شما هم میخواهید با این روستای زیبا آشنا شوید تا پایان این مقابه از نشریه لیدوما با ما همراه باشید تا هر آنچه لازم است درمورد روستای فیلبند بدانید را در اختیارتان قرار دهیم. من عاشق جاهای دیدنی تنکابن شدم و اگر شما هم میخواهید بدانید جاذبه های گردشگری دیدنی تنکابن کدامند و در تنکابن کجا برویم باید تا آخر این مقاله از مجله گردشگری علی بابا با من همراه باشید. سد لفور با روستاها و کلبههای جنگل لفور احاطه شده و به همین دلیل یک منطق بکر عالی برای اقامت چند روزه و لذت بردن از فضای جنگل و بازدید از آبشارهای تیرکان و جل سنگ است.

بلندترین آن ها با ارتفاع قریب به 20 متر در میان پوشش سبز جنگل های پهن برگ قرار دارد و آب با درخشندگی خاصی به صورت پودر وارد استخر پای آبشار می گردد. منطقه حفاظت شده جهان نما از محبوبترین جنگلهای گلستان میان طبیعت گردان حرفهای است و گروههای مختلفی در طول سال در این منطقه کمپ میکنند.گونههای متنوعی از گیاهان و جانوران در منطقه حفاظت شده جهان نما یافت میشوند. اگر به سمت آبشار ویسادار رفتید، بازدید از آبشار آسیابگا که در امتداد رودخانه شفارود قرار دارد را در نظر داشته باشید. اما به هر حال شما می توانید زمان حدودی 5 ساعت را برای دسترسی به آبشار دودوزن مد نظر داشته باشید. اگر بخواهیم از شهر تهران به این جنگل های بکر سفر کنیم، 410 کیلومتر راه پیش رو داریم که می توانیم طی 6 ساعت خود را به این منطقه ی زیبا برسانیم. همچنین این مکان یکی از روستاهایی است در شهرستان تالش واقع میباشد. شما می توانید در قالب یک سفر یک روزه از آبشار دودوزن دیدن کنید و غروب که رسید، به سمت یکی از شهرهای استان گیلان یا حتی شهر محل زندگی خودتان حرکت کنید. از ارتفاع دیوار نیم دایره پیش آمده ورودی ارگ که اتاق های داخل قلعه را بر گرفته ، فعلا حدود 10 متر بر جای مانده است. این آبشار 40 متر بلندی دارد و منظرهاش خیلی دیدنیست. مسیر جادهای کردکوی به روستای درازنو در حدود 40 کیلومتر طول دارد و از میان پارک جنگلی امام رضا (ع) میگذرد.

این پارک جنگلی در منطقه «پلنگ پا» قرار دارد و رودخانهای به همین نام از میان آن عبور میکند. منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس نامشخصروستای درازنو منطقهای بکر و دور از شهر است. منبع عکس: فردا نیوز، عکاس نامشخصدیوار تمیشه بنایی تاریخی در شهرستان کردکوی و در فاصله حدود 30 کیلومتری از روستای درازنو است. منبع عکس: سایت گرگان تماشا، عکاس نامشخصنیمه دوم سال در روستای درازنو هوا بسیار سرد است و بارشها بهصورت برف هستند. منبع عکس: سازمان میراث فرهنگی گلستان، عکاس نامشخصمنطقه حفاظت شده جهان نما در جنوبیترین بخش استان گلستان قرار دارد و بهدلیل ارتفاع زیاد آن، با نام «بام گلستان» شناخته میشود. منبع عکس: خبرگزاری راه دانا، عکاس نامشخصآبشار شادان در هفت کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی و در حدود 30 کیلومتری روستای درازنو قرار گرفته است. مسیر فیروزکوه با عبور از شهرهای قائم شهر، ساری، نکا و بهشهر به کردکوی میرسد و ادامه راه از مسیر پارک جنگلی امام رضا (ع) ادامه پیدا میکند.منبع عکس: سایت گلستان 24، عکاس نامشخصجاده سمنان با گذر از گرمسار، سرخه، سمنان و دامغان به جنوب روستای درازنو میرسد. منبع عکس: سایت جاذبهها، عکاس نامشخصپارک جنگلی امام رضا (ع) در مسیر دسترسی به روستای درازنو در جاده کردکوی به این روستا قرار دارد. منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما، عکاس نامشخصروستای درازنو فاصله کوتاهی تا قله درازنو دارد و به همین علاقهمندان به کوهنوردی در فصلهای بهار و تابستان برای صعود به این قله و سایر کوههای اطراف به روستای درازنو سفر میکنند. همه ساله در اواسط اردیبهشت ماه و همزمان با روییدن گلهای زرد رنگ زیبا، همایشهای کوهپیمایی زیادی با حضور گروههای کوهنوردی از سراسر ایران در این منطقه برگزار میشود. به همین دلیل در گوشه و کنار شهرستان کردکوی بهجز جاذبههای طبیعی زیبا، بناهای تاریخی متنوعی نیز وجود دارند. دشت لار نیز پر از گل های زیبا و رنگارنگ است.

نخستین آبشار این مجموعه از انتهای پارک شیرآباد در دو کیلومتری روستای شیرآباد آغاز میشود. دلیل نامگذاری این بارگاه به نام هزار منزل وجود قبرستانی به همین نام در نزدیکی آن است.بنا بر گفته محلیان و اسناد موجود در این امامزاده، دو مقبره متعلق به دو خواهر و برادر به نامهای سید رضی و سید راضیه در این امامزاده وجود دارند که از نوادگان امام جعفر صادق (ع) هستند. البته فصل بهار نیز برای بازدید از آبشار دودوزن مناسب است و شما می توانید در طول سفر نوروزی به شمال کشورمان نیز از آبشار دودوزن دیدن کنید. بازدید از این موزه یک نمای کلی از پارک، گذشته و شرایط فعلی اش به شما می دهد که می تواند مفید باشد… روستای درازنو با طبیعت بکر و تماشایی در منطقهای تاریخی قرار دارد که در گذشته بخشی از محدوده طبرستان بود. مهدی عابدینی عراقی، معاون میراث فرهنگی ادارهکل و مدیر پایگاه ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید با اشاره به فعالیت معادن شن و ماسه در مجاورت این غار گفت: تهیه طرح دسترسی به غار اسپهبد خورشید یکی از مهمترین اقدامات در راستای تحقق اهداف این پایگاه و توسعه گردشگری سوادکوه از سال گذشته تاکنون بوده که طرح آن مصوب شد. در این روستا تنها یک فروشگاه فعالیت میکند که مواد غذایی لازم و برخی نیازمندیها را در اختیارتان خواهد گذاشت؛ اما برای کمپ در طبیعت مجهز سفر کنید. ورمیکمپوست متشکل از ورمی (کرم خاکی) و کمپوست (کود آلی) است که از فعالیت کرم خاکی حاصل میشود.