سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحصیل در ترکیه در سال 2024


تحصیل در ترکیه از مقطع کارشناسی تا دکترا امکان پذیر است. متقاضی در صورتی که بالای 18 سال سن داشته باشد و زبان ترکی یا انگلیسی در استانبول را بداند با ارائه مدرک و مدارک قبلی می تواند برای تحصیل در ترکیه اقدام کند.

علاوه بر این باید توانایی لازم برای پرداخت شهریه و تامین هزینه های زندگی در این کشور را داشته باشید. هزینه تحصیل دانشگاهی در ترکیه بسته به مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه از 450 تا 200 دلار متغیر است. تا انتها با شرکت مهاجرتی شاهان همراه باشید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه

برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه  و همچنین قبل از اعزام دانشجو به ترکیه باید ابتدا ثبت نام کرده و پذیرش اولیه دانشگاه مورد نظر را کسب کنید. دانشجویانی که می توانند از دانشگاه مورد نظر خود در ترکیه ثبت نام کنند باید در مرحله بعدی برای ویزای تحصیلی آن کشور اقدام کنند. برای این پرس و جو، باید اسناد مهم فهرست شده در زیر را ارائه دهید:


ارائه پاسپورت با اعتبار بیش از 6 ماه توسط داوطلب به همراه فتوکپی گذرنامه

نامه پذیرش تحصیلی که توسط دانشگاه برای دانشجو صادر می شود

انگیزه نامه دانشجو مبنی بر قصد وی برای تحصیل در کشور و دلایل درخواست ویزای تحصیلی وی.

عرضه 4 تصویر رنگی

نشان دادن حساب جریان نقدی خوب و نامه تحریم مالی از بانک

بیمه نامه دانشجویی که نشان می دهد دانشجو در این کشور بیمه شده است

سوابق تحصیلی و ریز نمرات

او در ترکیه در مدرسه تحصیل می کند

در ترکیه از 5 تا 9 سالگی به دبستان می روند و بعد از آن در دو دوره 4 ساله به دبیرستان و دبیرستان می روند. زبان آموزشی در مدارس این کشور ترکی است و انگلیسی نیز به عنوان زبان دوم از سال چهارم دبستان تدریس می شود.

تحصیل به زبان ترکی در مقطع کارشناسی ارشد

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم، متقاضیان می توانند با مدرک 12 ساله برای تحصیل در دانشگاه خصوصی یا خصوصی این کشور اقدام کنند. در این صورت متقاضی مجاز به شرکت در آزمون ورودی این مقطع است که توسط دانشگاه داده می شود.

آموزش زبان ترکی در مقطع کارشناسی ارشد

در ترکیه، برخلاف مقطع کارشناسی، آزمون ورودی مشترکی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد وجود ندارد، اما هر دانشگاه ممکن است دو بار در سال برای رشته مورد نیاز خود آزمون ورودی برگزار کند. داوطلبان در صورت قبولی در رشته مورد نظر خود می توانند در ترکیه ادامه تحصیل دهند.

دانشگاه ها در رشته های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرند. اما شهریه ها در دانشگاه های ترکیه و انگلیسی متفاوت است. هزینه تحصیل در دانشگاه های سطح بالای ترکیه برای اتباع خارجی از حدود 500 تا 1000 دلار در سال متغیر است. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های انگلیسی از 1000 تا 3000 دلار در سال می باشد.

لازم به ذکر است که دانشجویان در طول دوره کارشناسی مجاز به کار پاره وقت در ترکیه به مدت تقریبی 20 ساعت در هفته می باشند.

تحصیل در ترکیه در مقطع دکترا

همچنین امکان تدریس و اعزام دانشجو به ترکیه برای مقطع دکتری وجود دارد. دانشگاه های ترکیه مانند سایر کشورها در صورت داشتن نمره زبان انگلیسی 5/6 یا بالاتر، نمرات مرتبط و معدل و مقالات ISI، دانشجوی دکترا می پذیرند.

نامه پذیرش استاد راهنما مهمترین فاکتور برای ادامه تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری می باشد. در این صورت دانشجو می تواند در دانشگاه مورد نظر خود نیز پذیرفته شود. هزینه تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری حدود 40000 دلار در سال می باشد.

البته اگر دانشجویان در این مرحله در فعالیت های پژوهشی و آموزشی دانشگاه شرکت کنند، حقوقی نیز دریافت می کنند. مدت تحصیل در این دپارتمان 4 سال است که در 2 سال اول به تنهایی سر درس می روند و در 2 سال آخر بیشتر کارهای تحقیقاتی و عملی انجام می دهند و می توانند روی پایان نامه خود کار کنند.

تحصیل و هزینه زندگی در ترکیه

وقتی صحبت از اعزام دانشجو به ترکیه می شود، مشخص است که هزینه زندگی دانشجویان نیز برای متقاضیان بسیار مهم است. برخی از دانشگاه ها دارای خوابگاه هایی هستند که هزینه های آنها کمی کمتر از سایر خوابگاه ها است و دانشجویان غیر ترک نیز می توانند از این خوابگاه ها استفاده کنند.

بورسیه تحصیلی ترکیه

برای دریافت بورسیه تحصیلی مانند سایر کشورها، دانش آموزان باید دارای مدرک دیپلم و رزومه باشند. آنچه مهم است این است که بورسیه تحصیلی در ترکیه معمولا در مقطع دکترا به راحتی داده می شود. پس از آن تحت شرایط و شرایط خاصی می توان به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بورسیه اعطا کرد.

از جمله شرایطی که دانشجو برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه دارد، داشتن توصیه قوی، نمرات بالا، مدرک دانشگاهی معروف، نمره آیلتس 7، مقاله ISI و مشاوری که دانشجو را به عنوان ممتاز پذیرفته باشد، می باشد. دانشجو در این صورت است که دانشگاه های مختلف ترکیه می توانند بودجه متفاوتی را به دانشجویان ارائه دهند.

هنگام تحصیل در خارج از کشور و دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه، برخی از بورسیه ها می توانند تمامی هزینه های تحصیل و شرایط بهتری را برای تحصیل رایگان در ترکیه فراهم کنند و برخی از بورسیه ها نیز می توانند بخشی از هزینه های تحصیل را پوشش دهند.